Meditatie Meditatie
Meditatie.

Gereformeerde kerk Anna Jacobapolder verkozen tot Missionaire Gemeente 2014!!.

Het is u en jou misschien ontgaan, (er komt ook zoveel op ons af), maar onze gemeente is (uit)geroepen tot Missionaire Gemeente 2014. Dat betekent dat wij, als leden van onze gemeente, de titel van ‘Missionaris’ mogen dragen. Dat woord betekent ‘Gezondene’. Vaak zullen we daarbij denken aan mensen die overzee zijn gegaan. En vanuit hun geloof werken onder de bevolking in de binnenlanden van Afrikaanse- , Aziatische-  of Zuid-Amerikaanse landen. Maar met onze uitverkiezing heeft nu dus ook de polder er een aanzienlijk aantal missionarissen bijgekregen. Er zit wel een cursus aan vast. Maar gelukkig hoeven wij daarvoor niet ver weg en ook worden van ons geen spectaculaire dingen verwacht. De cursus vraagt ons om ons kerkelijk leven eens te zien met de ogen van iemand die nieuw is. Neem bijvoorbeeld de kerkdienst (daaraan denken nieuw ingekomen en gasten meestal het eerst als het om de kerk gaat). Is de kerkdienst voor iemand die nieuw is toegankelijk? Niet alleen in de betekenis hoe je het gebouw binnen komt (al is dat zeker ook belangrijk), maar vooral ook hoe je de gemeenschap binnen komt. Wordt er met nieuwkomers en gasten gerekend? Worden zij begroet en enigszins wegwijs gemaakt? Wordt er aandacht aan hen besteed? Kortom: Merken ze dat ze worden verwacht en dat ze welkom zijn? Eigenlijk allemaal heel vanzelfsprekend, maar landelijk onderzoek heeft uitgewezen dat het daaraan ook in de kerkdienst dikwijls schort. We kennen allemaal wel verhalen van mensen die niet werden begroet bij binnenkomst, die alleen maar kerkgangers zagen die met elkaar in gesprek waren, geen idee hadden wat ze nodig hadden om eventueel mee te kunnen zingen, die het gevoel kregen dat ze helemaal verkeerd zaten. (‘u zit op mijn plaats’) en weinig of  niets begrepen van de preek, gebeden en liturgische handelingen. Hoewel natuurlijk geen enkele kerk of gemeente m.b.t. haar kerkdiensten als ongastvrij te boek wil staan kan voor een gast een kerkdienst nog veel weg hebben van een onbegrijpelijke en ongemakkelijke  gebeurtenis.
Het is daarom uitermate zinvol dat onze landelijke kerk z.g. ‘missionaire rondes’ organiseert waar voor dit soort zaken aandacht wordt gevraagd. Want onze uitverkiezing tot Missionaire Gemeente 2014 zal toch moeten blijken…..ja toch?
Ik proef enige aarzeling. Ik denk dat ik weet wat deze is. (ik ken hem zelf ook). U zegt: “Prachtig allemaal, maar wij zien eigenlijk niet zoveel onbekende of nieuwe gezichten in onze diensten”.
Een gewetensvraag: Zouden u, jij en ik de buurman, buurvrouw, goede vriend, vriendin of kennis , klasgenoot, sportmaatje, etc… uitnodigen voor onze kerkdiensten? Of gaan we ons bij zo’n vraag ongemakkelijk voelen. En kennen we daarbij misschien wel enige verlegenheid of schaamte. Waarom is dat dan? …Wellicht helpt het om daarover met elkaar te praten. Om die verlegenheid te overwinnen. Om dan metterdaad mensen uit te nodigen. Niet via spectaculaire acties of zo, maar eenvoudigweg tijdens een gesprekje van mens tot mens. Bij de koffie. Of in de pauze tussen de lessen. Of na de training in het clubhuis, of bij een pilsje aan de bar etc. etc.. Niet de georganiseerde activiteiten (bijzondere diensten bijv.) zijn meestal beslissend maar de relaties. (met wie ben je er?) En nodig gasten gerust uit met daarbij de opmerking dat wij hun mening erg op prijs stellen. “Wat vond je mooi?”, ”Wat begreep je niet?”, ”Wat kwam vreemd op je over?”  Etc. Want daarmee kunnen wij weer ons voordeel doen.
O ja, ik ben nog vergeten te vertellen wie ons tot Missionaire Gemeente 2014 heeft verkozen. Het is Jezus Christus. In zijn toespraak bij onze verkiezing noemde Hij ons de ‘smaakmakers van de polder’ (“zout der aarde”, zei Hij letterlijk). En Hij besloot met: “Missionarissen te Anna Jacobapolder, houdt dit voor ogen: Ik ben met jullie, alle dagen tot aan de voltooiing van deze wereld.”

datum en tijdstip 21-04-2024 om 10:00 uur